A Magyar Parasport Hete keretében érzékenyítettünk Békéscsabán

Hallássérült színjátszók és sportolók tartottak középiskolai esélyórákat

A Békéscsabai SZC Kós Károly Szakgimnázium és Szakközépiskola meghívásának tett eleget a SINOSZ Békés Megyei Szervezetének Halló(k), itt vagyunk! színjátszó csoportja és a társulat jelnyelvi tolmácsa, Szlaukó-Fischer Nóra februárban. A felkészítők Tarsoly Krisztina és Komáromi Anett színművésznők voltak.

A csoport tagjai – Balogh Melinda Andrea, Süle Teréz, Szántó Józsefné, Bella Szabolcs, Kozma Zoltán – eltérő mértékű hallássérüléssel bírnak. Van közöttük siket, nagyothalló és súlyosan nagyothalló személy is, akinek cochleáris implantátuma is van. “Életszínházat” mutattak be az érzékenyítő órákon. Saját életük tapasztalatait tárták a diákok elé. A rövid jelenetek mentén indult el egy interaktív foglakozás, ami gondolkodásra késztette a nézőket, akik a továbbiakban már nem nézők voltak, hanem aktív résztvevők.

A különböző élethelyzetek bemutatása segített megismertetni a halló tanulókból álló osztályokat a hallássérültek mindennapjaival. Minden jelenet után beszélgettünk a diákokkal. Volt, hogy mi kérdeztünk tőlük és ők egy-egy kérdésben szavaztak, hogy vajon hogyan is lehet az a dolog az életben. Olyan kérdéseket tettünk fel a tanulóknak, mint például, hogy szerintük egységes-e világszerte a jelnyelv, vagy hogy Magyarországon a halló szülők megtanulnak-e jelelni siket gyermekükért, de azt is, hogy szerintük hogyan tanulnak meg beszélni a siketek. A valódi válaszok több esetben megdöbbentették a résztvevőket.

A diákok is minden alkalommal feltehették kérdéseiket, amiket a csoport tagjai közül mindig meg is válaszolt valaki. Kíváncsiak voltak a párválasztás nehézségeire, az iskolában történtekre. Arra, mikor és hogyan tanultak meg jelelni. Volt, hogy megkérték a hallássérült közreműködőket, mutassák meg, hogyan beszélnek.

Több esetben tapasztaltunk helytelen szóhasználatot, amit javítottunk is (pl: süket helyett siket). Fontosnak tartottuk, hogy néhány alapfogalmat is tisztázzunk. Kitértünk a hallássérülés fokozataira és megbeszéltük a szegregált, integrált és bilingvális fogalmak jelentését.

Rövid időn belül sok érdemi információt tudtunk átadni. Az esélyórák legnagyobb sikere azonban mégis inkább az, hogy a szituációknak köszönhetően a diákok belegondolnak, milyenek lehetnek egy hallássérült ember mindennapjai. Ezáltal minden bizonnyal nyitottabbak, segítőkészebbek és elfogadóbbak lettek.

Az órákat az osztályok egy kérdőív segítségével értékelhették. A 85 diák válaszait összesítve a következő eredmények születtek:
  1. Milyen hangulatú volt az esélyóra, amelyen részt vettél?
a) átlagos                                           1%
b) jó hangulatú                               19%
c) nagyon jó hangulatú, érdekes 80%
2. Mennyire tartod szükségesnek az ilyen foglalkozásokat?
a) nem tudom eldönteni             1%
b) részben szükséges                  32%
c) feltétlenül fontosnak tartom 67%
3. Mennyire tudtál azonosulni az esélyóra témájával?
a) nem tudom eldönteni                                   9%
b) részben azonosultam az órával                 72%
c) teljes mértékben azonosultam az órával 19%
4. Mennyire tartod fontosnak, hogy beszéljünk a témáról?
a) nem tudom eldönteni                          2%
b) részben fontosnak tartom                 34%
c) teljes mértékben fontosnak tartom 64%
Összességében elmondható, hogy a diákok is érezték a téma fontosságát, megértették, amiről szó volt, és mindez egy jó hangulatú óra keretében, pozitív emléket hagyva történt.

A következő napon két büszkeségünk, Mihály Réka futó és Zsilinszki Orsolya úszó mesélt a sportpályafutásáról és jövőbeni terveiről. A 23. nyári siketlimpián Réka 800 m futásban 7. helyezett lett, Orsi női pillangóúszásban 200 m-en 6. helyezett lett. Az eredmények megtalálhatók a Magyar Hallássérültek Sportszövetségének oldalán is.

Köszönjük az osztályok nyitottságát, érdeklődését és aktivitásukat.

Köszönjük a Kós Károly Szakgimnázium és Szakközépiskola igazgatójának, Szánduné Ujszigeti Gabriellának és a tanároknak a befogadó hozzáállást és a kedves ajándékcsomagot.

Az iskola honlapján is olvashattok erről a témáról: A MAGYAR PARASPORT HETE – ÖSSZEFOGLALÓ (március 9-i bejegyzés).

Programunk az Egyensúly AE Egyesület támogatásával valósult meg.

Bognár Gyöngyi megyei titkár

2018-03-13T16:01:27+00:00