A Jókai-kertben jártunk Budapesten

“Kiránduljunk és tanuljunk együtt!” programsorozat második állomásaként a Jókai-kertbe látogattunk a Budapesti Siketek Szervezete tagjaival.

A Széll Kálmán téri 21-es buszmegállóban gyülekeztünk egy borongós szombat délelőttön, de ez sem riasztott el minket, és indultunk együtt busszal a Svábhegyre, ahol vártak ránk, mivel szak- és tárlatvezetésen vettünk részt.

A Jókai-kert Budapest XII. kerületében, a Svábhegy szívében található. Nevét Jókai Mórról kapta, aki egykor itt élt és alkotott. Jókai 1853-ban egy puszta földterületet vásárolt, amelyből megkreálta saját földi paradicsomát. Az aszfaltút irányából vaskos kőfal rejti el a kertet a kíváncsi szemek elől. Belépve egy széles sétány vezet körbe minket a kerten, amelyet információs táblák szegélyeznek. A Jókai ültette gesztenye-, juhar-, dió- és hársfák mára igazi burjánzó erdővé váltak. Az első látványosság az út bal oldalán látható gyönyörű kőasztal és a hozzá tartozó kőpad, amely Jókai kedvenc padja volt. A terméskő borítású talajon elhelyezkedő asztalhoz néhány lépcsőn vezet fel az út. Meghatározó eleme az oroszlán, amely a félköríves pad két oldalán, az asztal lábaiként is megjelenik.

Innen pár lépés a fák árnyékában megbúvó Anakreón-szobor, amelynek arca Jókai képmására készült. Innen már láthatjuk a jelenleg a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóságaként funkcionáló modern, fehér épületet. A ház fala mentén elsétálva a rózsakertbe érünk. Jókai imádta a természetet, így  a kertjébe nemcsak gyümölcsfákat és szőlőtőkéket, hanem rózsákat is telepített a különböző fafajokon kívül. A park arculatába nehezen illő ház helyén egykor Jókai villája állt, amelyet sajnos rossz állapota miatt már lebontottak. Azonban még épen áll a szemközti tisztás mentén látható Présház, amelyben a Petőfi Irodalmi Múzeum kezelésében lévő Jókai Emlékszoba működik. Ezt a séta végén megnéztük!

Jókai felesége, Laborfalvi Róza színésznő falusi gazdaasszonyokat felülmúló szakértelemmel irányította saját sváb-hegyi birodalmát: a konyhát, veteményeskertet, baromfiudvart, gondozta újfundlandi kutyáit, madarait.

Továbbsétálva a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület növényekkel befuttatott székházát pillantjuk meg. Itt egy táblán meg is ismerkedhetünk a kertben élő madárfajokkal. A kert már Jókai idejében is a madarak kedvelt helye volt, ma pedig az oázisuk a családi házakkal telepített hegyoldalban. A ház környékén bemutatásra kerültek a különböző madáretető-típusok is. A ház előtti teraszos földterületre szőlőtőkéket ültettek. Innen megcsodálhatjuk Budapest látképét is, a háztetők fölött eltekintve.

Néhány lépcsőfok vezet fel minket a szabadtéri ásványtani kiállításhoz, amely a Steindl-villától indul. A szebb napokat is megélt épület rácsokon áttekintve figyelhető meg. Bár műemlék, romosan és elhagyatottan áll a gondozatlan kertben. A kőparkon murvás sétány vezet végig. Hatalmas kőzetdarabokat szemlélhetünk meg az út mindkét oldalán, amelyeken kis tábla jelzi nevüket, korukat és lelőhelyüket. A sétány visszavezet minket a Jókai Emlékszobához. Itt tekinthetőek meg Jókai személyes tárgyai.

Az író gyümölcsfákkal, szőlővel, virágokkal, madarakkal teli kertben szerzett élményeit megosztotta olvasóival is. Regényeiben és kertészkedéssel kapcsolatos ismeretterjesztő cikkeiben írta meg tapasztalatait. Miközben jellegzetes, lila tintás betűivel papírlapok ezreit töltötte meg, borászkodott is, gyümölcskiállításokra vitte terményeit és a parlamentben is felszólalt szőlészeti témákban.

Nagyon sok hasznos információval gazdagodtunk, jó hangulatban volt részünk. Miután mindent végignéztünk, egy tesztírásra invitáltuk a résztvevőket. Azok között, akik jól töltötték ki a feladatot, sorsoltunk, de mindenki kapott egy kis emléket.

Köszönjünk a jelnyelvi tolmácsok munkáját.

A programsorozat utolsó állomásaPál-völgyi barlang lesz 2018. október 27-én. Részletek hamarosan.

Márföldi Kitti titkár

2018-10-09T11:36:38+00:00
A SINOSZ TAGSZERVEZETEINEK ÜGYFÉLFOGADÁSI IDEJE
A megyei és helyi szervezetek ügyfélfogadási idejét, "nyitva tartását" a gombra kattintva tudjátok megnézni: