Augusztus 17-én a SINOSZ fotózás iránt érdeklődő tagjai egy igazán különleges kiállítást tekinthettek meg a budapesti Capa Központban. Virágvölgyi István, a Capa Központ szakmai igazgatója Bödök Ilona jelnyelvi tolmács közreműködésével tartott tárlatvezetést. Felfedezhettük John G. Morris sokáig a nagyközönség számára nem ismert képeit, illetve a fekete-fehér háborús képriportjairól ismert magyar származású fotográfus, Robert Capa kevésbé ismert színes fotóit is megcsodálhattuk.

Először John G. Morrisnak, Capa egyik barátjának képeit tekintettük meg, amelyek azért is voltak különlegesek, mert Morris nem publikálta őket. Hetven évig nem is ismerhettük meg őket. 2014-ben a Contact Press Images képügynökség vezetője, Robert Pledge szerkesztette össze ezeket a fotókat egy könyvvé.

Balról jobbra: Claude Anquetil (16), Tino Boggini (17) és Auguste Sabine (17), küldöncök az első amerikai hadtest sajtótáborában Vouilly, Calvados, Normandia, augusztus 6. © John G. Morris

A második brit hadosztály brit haditudósítója éppen a híranyagot állítja össze Hôtel du Lion d’or, Bayeux, Calvados, Normandia, július 28. © John G. Morris

Robert Capa fekete-fehér képeivel vált ismerté, pedig rengeteg színes fotót is készített. 1947-től kezdve szinte mindig két fényképezőgéppel dolgozott: az egyikben fekete-fehér, a másikban színes filmmel. A kiállításon olyan színes fényképeket láthattunk, amelyeket tavaly mutattak be először New York-ban.

Elsősorban haditudósítóként tartják számon a sok csatateret megjárt fotográfust. A spanyol polgárháborúban készült az egyik leghíresebb képe, A milicista halála. Fényképekkel dokumentálta például a Normandiai partraszállást, és részt vett az első arab-izraeli háborúban is.

A kiállított képeken nem csak a háború borzalmait élhettük át színesben. Capa olyan vidám pillanatokat is megörökített, ahogyan Pablo Picasso strandol, Ernest Hemingway pedig vadászaton van a fiával, készültek képek Ingrid Bergmanról és George Sanders-ről is filmforgatás közben. Egyik kedvenc hobbiját, a síelést a svájci és francia síparadicsomokban is megörökítette. Megtudtuk, hogy voltak próbálkozásai a divatfotózás világában, mely képekből szintén megtekinthettünk néhány darabot.

Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel.”

E szerint a mottó szerint élt és dolgozott egészen a haláláig. 1954-ben Indokínában a francia katonákat fényképezte a Thai Binh felé vezető út mentén, mikor egy aknára lépett. Halála előtt készült utolsó képével zárult a kiállítás.

Robert Capa, [A legénység tagja jelet ad az USA-ból az Atlanti-óceánon át Angliába tartó szövetséges konvoj másik hajójának], 1942. © Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos

Robert Capa [Capucine francia modell és színésznő az erkélyen, Róma], 1951. augusztus © Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos

Robert Capa, [Pablo Picasso fiával, Claude-dal játszik a vízben, Vallauris, Franciaország], 1948.© Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos

A tárlatvezetést követően a résztvevők kérdéseket tehettek és tettek is fel Virágvölgyi István igazgató úrnak, így mindent megtudtunk, amit szerettünk volna. Közben többen vissza-visszasétáltak, hogy újra megnézzék azokat a képeket, amelyek valamiért mélyebb nyomot hagytak bennük.

Köszönjük szépen a Capa Központnak a lehetőséget, Virágvölgyi István igazgató úrnak a tárlatvezetést és Bödök Ilonának a jelnyelvi tolmácsolást!

 

Laczka Zsanett

Robert Capa, [Az emberek fáról nézik Szidi Mohamed szultán látogatását, Fez, Marokkó], 1949. © Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos