A rendőr válaszol” programsorozat második részében Adamovics László, a Veszprémi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának kiváló munkatársa jött hozzánk, a SINOSZ Veszprém Megyei Szervezetébe előadást tartani 2016. május 24-én.

Az érdeklődő tagok segítséget kaptak a KRESZ útvesztőiben és tájékoztatást kaptak a veszprémi közlekedésbiztonságról. Szó esett azokról a tévhitekről, szabályokról, amik a gyalogosok, kerékpárosok és autósok között előfordulnak. Sok hasznos információt hallottunk a KRESZ kötelező elemeiről és a Veszprémben várható változásokról.

Mivel az érdeklődők egy jelentős része sokat közlekedik kerékpárral, ezért elsősorban erre a területre fókuszáltunk. Szerencsére Veszprémben nem számottevő a kerékpáros balesetek száma, de sok konfliktusnak a kerékpáros – gyalogos nézeteltérés az alapja.  Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy az alábbi feltételekkel indulhat el valaki kerékpárral:

  • járművezetésre alkalmas állapotban kell lenni és
  • ismerni kell a KRESZ-t, sőt
  • a kerékpárnak is közlekedésre alkalmas állapotban kell lennie és fel kell szerelni a megfelelő tartozékokkal (prizma, fehér színű első lámpa, csengő, fék, piros fényt adó hátsó lámpa és fényvisszaverő ruházat).

Fontos azt is tudni, hogy hol nem szabad kerékpározni, mert leggyakrabban a félretájékoztatás miatt adódnak problémák a közlekedésben. Járdán, gyalogúton, gyalogos zónában, behajtani tilos táblával jelzett úton és buszsávban tilos kerékpározni. Bringával elsősorban az úttesten kell és érdemes közlekedni, de megengedett még a kerékpárúton, a kerékpársávban, a gyalog- és kerékpárúton, illetve a kerékpáros nyomon. Ha a fentiekkel tisztában vagyunk, akkor már csak az a kérdés, hogy toljuk a biciklit a zebrán vagy sem, és vajon mindenki számára kötelező használni a sisakot? Ezekre a kérdésekre azt a választ kaptuk, hogy még mindig az a legbiztonságosabb, ha a zebrán inkább áttoljuk a kerékpárt és a fejünket minden esetben védjük sisakkal. A KRESZ-ben ugyan csak a 12 év alatti életkorúaknak kötelező a védősisak, de már több esetben életet menthetett volna, ha a balesetet szenvedő ezzel védte volna fejét. Tájékoztatást kaptunk egy remek fényvisszaverő spray-ről is, ami lakott területen kívül éjszaka nagyban hozzásegíti használóját, hogy rossz látási viszonyok között is épségben hazatérjen.

Végezetül kipróbálhattuk a „részegszemüveget”. Ezzel a látást nem segítő eszközzel kellett szlalomozva végigmenni egy rövid szakaszon. Így bepillantást nyerhettünk abba, hogy miért is olyan fontos a járművezetésre alkalmas állapot! Mit is mondhatnék? Egyáltalán nem volt egyszerű ez a feladat!

Köszönjük szépen a tartalmas és részletes tájékoztatást, igazán kellemes délutánt töltöttünk el együtt!

A program a T.É.M.A. projekt keretéből valósult meg.