A fejlesztés a Széchenyi 2020 program keretében – az EFOP-1.1.5-17-2017-00006 számú, Akadálymentesített infokommunikációs szolgáltató platform fejlesztése, hallás- és látássérült személyek számára elnevezésű projektben – 1,392 milliárd forint európai uniós nem visszatérítendő támogatás segítségével valósult meg.
A projekt keretein belül a KONTAKT jelnyelvi tolmácsszolgáltatást továbbfejlesztettük. Emellett kialakításra került a látássérült személyek számára történő akadálymentesítést támogató Távszem szolgáltatás. További eredmény, hogy a kormányablakok akadálymentesítése a KONTAKT segítségével 2020-tól országos szinten valósul meg.

A projekt 2018. január 1-én indult és 2019. december 31-én ért véget. A konzorciumi összefogásban a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ), a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) és a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete vett részt.

A SINOSZ a korábban elkészült KONTAKT jelnyelvi tolmácsszolgáltatás informatikai rendszerét fejlesztette tovább. Hozzáadott értékként az MTA Nyelvtudományi Intézet a KONTAKT jelnyelvi tolmácsok szakmai fejlődését elősegítő jelnyelvi szótárt hozott létre. Az MVGYOSZ gondozásában elkészült a látássérült személyeknek szóló akadálymentesítést támogató Távszem szolgáltatás.

A projekt kiemelkedő eredményeként előkészítettük a KONTAKT szolgáltatás bevezetését a kormányablakok és okmányirodák ügyfélszolgálatain. Az év elejére tervezett bevezetésnek köszönhetően minden hallássérült személy akadálymentesen intézheti ügyeit.

A KONTAKT szolgáltatásra több nagy hazai cég is igényt tart. Az OTP Bank 165 fiókot már akadálymentesített a KONTAKT-tal, a Szerencsejáték Zrt. eddig 26 lottózóban várja a hallássérült ügyfeleket. Valamennyi Decathlon áruház munkavállalójánál elérhető a hallássérült vásárlók akadálymentes kiszolgálását biztosító KONTAKT-tablet és szolgáltatás. Az Auchan áruházaiban dolgozó hallássérült személyeket is a KONTAKT segíti a kollégákkal való kommunikáció során.
Üzleti partnereinknél a tesztidőszakban 7.875 esetben akadálymentesítettünk a KONTAKT szolgáltatáson keresztül.
A projekt során újabb 207 fő vehetett át a KONTAKT Tolmácsszolgálatnál tablet készüléket, melyek a szolgáltatás igénybevételét biztosítják.
A megvalósítás során összesen 69 szakember vett részt oktatáson, felkészítésen. Kialakításra került egy tolmácsközpont és egy ügyfélszolgálat is a SINOSZ budapesti székházában.

A Távszem szolgáltatás a nyilvános tesztidőszakban 10.650 esetben működött közre a látássérült személyek számára történő akadálymentesítésben, önálló életvitelük támogatásában.

2.381 fő vett részt a két társszolgáltatás megismertetése céljából szervezett rendezvényeken. A Távszem mentorai 800 látássérült személynek tanították meg az új szolgáltatás használatát.

A projekt céljait tekintve szorosan illeszkedik az Emberi Erőforrások Operatív Program törekvéseihez, amely a halmozottan hátrányos helyzetű csoportok munkaerőpiacon való megjelenésének elősegítését tűzte ki célul, mind a látássérültek, mind a hallássérültek esetében.

A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy a regisztrált egyéni siket és nagyothalló ügyfelek munkanapokon 8-20 óra között bármikor jelnyelvi távtolmácsolást vehetnek igénybe, a látássérült személyek tájékozódását pedig 0-24 órában operátorok segítik munkahelyi környezetükben is.
A projekt keretében létrejött jó gyakorlatok megalapozzák további munkaadók, ügyfélszolgálatok bekapcsolódásának lehetőségét. Az infokommunikációs akadálymentesítés ezen korszerű, költséghatékony, 21. századi elvárásoknak megfelelő szolgáltatási formája hozzájárul a siket és nagyothalló személyek sikeres társadalmi és munkaerő-piaci integrációjához, önálló életvitelének támogatásához.

A projektről bővebb információt a https://www.skontakt.hu/efop-projekt oldalon olvashatnak.