2023.09.21. 10:41
Ismereteket szereztünk a repülőgépek múltjáról és jelenéről.
A SINOSZ Somogy Megyei Szervezetének tagjaival 2023. szeptember 16-án a Légiközlekedési Kulturális Központhoz, közismertebb nevén az Aeropark Repülőmúzeumhoz látogattunk el.
Reggel a 6:07-kor induló Somogy IC-vel utaztunk fel Budapestre, majd az M4-es vonalon átszálltunk a Kálvin térnél az M3-as vonalra. A Kálvin téren találkoztunk Radányi-Kiss Katalinnal, a jelnyelvi tolmácsunkkal. Kőbánya-Kispest végállomásnál átszálltunk a 100E buszjáratra (SINOSZ-tagoknak ingyenes), majd a múzeumi megállótól 10 perc sétával értünk az Aeroparkhoz. Aznap Kéklámpás találkozó is volt a Múzeumnál, mákunkra.
A jegyváltást követően megismerkedtünk Horváth Csabával, az idegenvezetőnkkel, aki a buszra szállva elmondta, hogy szigorú feltételekkel juthatunk be a reptérre: kést, szúró eszközt, bombának látszó dolgot, alkoholt nem lehet bevinni. Elmesélte, hogy egy jókedvű nyugdíjas társaság 16 liter pálinkával próbált bejutni a program során J, természetesen le kellett adniuk az alkoholt.
Busszal a bejárat felé haladva, a jobb oldalon hatalmas tartályt láthattunk, amely 10 millió liter kerozint tud tárolni. Bejutva a reptérre szigorú biztonsági ellenőrzésen estünk át, majd busszal mentünk a repülőgépek közelébe. Itt lehetőség volt kiszállásra. Hatalmas repülőgépeket láthattunk szinte testközelből. Megtudhattuk, hogy a legnagyobb gép a Shanghai Airline légitársaságé, amely 8-10 órát tud leszállás nélkül repülni. Hetente 5 járatot indít Budapestről. A repülőgépen 2 folyosó mellett 3 sorban vannak a 3 személyes ülések. A legtöbb gépen csak egy folyosó van, két oldalán 3 soros ülésekkel. A kisegítő személyzet száma 50 fő utas után 1 fő, a pilóták száma 2 fő. A repülő szárnytávolsága olyan nagy, hogy külön irányító segíti kitolatásnál (induláskor) a rámpás – repülőgép melletti kísérő – munkáját. Amikor a repülőgépnél hátul világít a lámpa, az azt jelzi, hogy meg fog mozdulni a gép. Ilyenkor nem szabad a közelébe menni.
A repülőtéren 12,2 millió utas fordult meg a tavaly, a Covid óta folyamatosan növekszik az utasok létszáma.
Különféle légitársaságok sokat spórolhatnak a beszállásnál a lépcső bérlésével, ez a jegy árán is meglátszik. Jelenleg lépcsőnként 15 eurót kell fizetni, viszont a híd (amely fedett, lépcső nélküli) bérlése 130 ezer euróba kerül. Legjobban a máltai légitársaság jár, ahol két beszállóajtó közül az egyik beépített. Nem tűnik soknak a 15 euró lépcsőnként, de a társaságnak sok helyen, sok gépe van, naponta többször fordulnak. Összeadva jelentős összeget takarítanak meg, saját ajtós gépekkel.
Egy gépet 35 perc alatt lehet felkészíteni az indulásra, ebben benne van az utasok ki-, beszállása, a takarítás, tankolás a gépszárnyakba, műszaki ellenőrzés is.
Ottlétünk alatt az említett Shanghai-in kívül láthattuk a legrégebbi saját nevén futó légitársaság, a Holland Királyi Légitársaság (KLM) gépét, de megnézhettünk Wizz Air- (magyar), LOT- (lengyel), SunExpress- (török-német) repülőket, és még jó párat a fel- és leszállásnál. Nagy élmény volt ennyire közelről látni a sok felszálló gépet, a pilóták is visszaintegettek nekünk.
Buszunkkal körbejártuk az egész repülőteret, a kifutópálya végén kiszálltunk, megnézi az akkor érkező gépeket. Elmondhatjuk, hogy pár méterről is megcsodálhattuk a repülőgépeket alulnézetből.
Idegenvezetőnk elmondta, hogy a repülőtér két vége között 23,5 méter a tengerszintkülönbség. A szélirány a felhajtóerő miatt befolyásolja a felszállást. Legkritikusabb pont a repülés során a gép le- és felszállása. Utazó magasságon már a robotpilóta vezet.
Úton a Tűzoltóállomás felé megtudhattuk, hogy a repülőtér 15 négyzetkilométerén rengeteg ürge él, amelyek vonzzák a nagytestű ragadozómadarakat, ezért befogják és a Hortobágyi Nemzeti Parkba szállítják őket. Kénytelenek, mert veszélyt jelentenek a gépekre.
A Tűzoltóállomáson megcsodálhattunk a hatalmas, új monstrumokat, „tűzoltóautó” címszóval, de ezek a gépek jóval nagyobbak, mint a korábbiak, és egy ember is elég a vezetésükhez. Szóval gyönyörűségesek és persze sárgák.
Utána a Repülőmúzeumhoz látogattunk el. A kiállításon megnéztük a magyar közforgalmú repülés elmúlt 70 évének szinte teljes fejlődéstörténetét, különféle régi repülőgépmodellek kiállítását. Ezen a napon az ország minden részéről különféle típusú és méretű kék lámpás járművek érkeztek az Aeroparkba. A tűzoltó-, rendőr- és mentőautók mellett helikoptert is láthattunk.
Vonatunk 16:53-kor indult hazafelé Kelenföldről. Kellemesen elfáradva értünk haza. Sok érdekes, hasznos információt tudtunk meg tagjainkkal a SINOSZ SzÉP támogatásának köszönhetően.
1068 Budapest, Benczúr utca 21.
E-mail: info@sinosz.hu
Telefonszám: +36 1 351 04 34