2024.06.05. 15:01
Repülőtéri hozzáférhetőség és akadálymentesség címmel rendezett workshopon osztottuk meg a siket és nagyothalló személyek repülőgépes utazását érintő észrevételeinket és javaslatainkat.
1. A program bemutatása:
A DANOVA – Innovatív közlekedési szolgáltatások vak és gyengénlátó utasok részére a Duna régióban transznacionális együttműködési projekt, melynek célja a repülőterek, kikötők, vasút- és buszállomások megközelíthetőségének javítása a vakok és gyengénlátók számára, új szolgáltatások és kompetenciák kifejlesztése révén, melyek a közlekedési információkhoz és szolgáltatásokhoz teljes hozzáférést tesznek lehetővé számukra. Az első projekt, mely kifejezetten vak és gyengénlátó személyek akadálymentes közlekedését hivatott feltérképezni, 9 országból gyűjtött tapasztalatokat, 2020-22 közötti időszakban.
A program folytatásaként jött létre a „DANOVA NEXT” projekt, melynek általános célja, hogy a Duna-régióban javítsa a közlekedés hozzáférhetőségét minden fogyatékossággal élő (látás- és hallássérült, valamint mozgáskorlátozott) személy számára új, személyre szabott, innovatív szolgáltatások létrehozását szolgáló innováció és technológiaátadás erősítésével és teljesen hozzáférhető digitális utazási információs szolgáltatások (DTIS) biztosításával a repülőterek, kikötők és a helyi városi közlekedés közötti intelligens hálózat létrehozásán keresztül.
2. „DANOVA-NEXT”
A május végi programra meghívást kapott többek között az MVGYOSZ, a VGYKE, a MEOSZ, illetve a SINOSZ. A projekt általános bemutatását követően megkezdődött a workshop, ahol két csoportban, moderátorok irányítása mellett beszéltük végig a kétszer 5 pontból álló akadálymentesség-fókuszú kérdéssort.
3. Workshop
Az első panel kérdései az érintett személyek utazással, ezen belül is a légi közlekedéssel kapcsolatos eddigi pozitív és negatív tapasztalatait, javaslatait gyűjtötte össze, míg a második panel során inkább a hazai és uniós jogszabályi háttérre fókuszáltunk.
Szót ejtettünk a Budapest Airport területén szolgáltató AMS Assistance Kft-ről. A külső partner munkatársai a fogyatékossággal élő és korlátozott mozgású utasok számára nyújtanak segítséget a repülőtér területén. A szolgáltatás díjmentesen igénybe vehető, jelezhető előre, de a helyszínen is kérhető segítség. Nem vizsgálják a rászorultságot, vagyis aki segítséget kér, annak biztosítják a szolgáltatást. A hallássérült utasok jellemzően nem veszik igénybe, nem használják ezt a szolgáltatást. Ennek elsődleges oka, hogy az AMS munkavállalói nem ismerik a jelnyelvet, így a kommunikációs akadálymentesítés e területen nem megoldott.
A tapasztalatok megosztása során hamar kiderült, hogy a legtöbb negatív élmény nem a Budapest Airporthoz mint nemzetközi repülőtérhez kapcsolódik, sokkal inkább a különböző légitársaságokhoz, és azok földi kiszolgáló apparátusához.
4. Javaslatok, észrevételek
5. Sunflower
A közeljövőben a Budapest Nemzetközi Repülőtéren is bevezetésre kerül a rejtett fogyatékosságot, vagy állapotot jelző, napraforgómintás nyakba akasztható eszköz. A kampány célja, hogy a résztvevők önként megoszthassák magukról azt az információt, hogy olyan fogyatékossággal élnek vagy olyan állapotuk van, amely esetleg nem azonnal tűnik fel , de amely miatt szükségük lehet egy segítő kézre, megértésre, vagy több időre az üzletekben, a beszállásnál, a közlekedésben, vagy a köztereken. A kezdeményezés az Egyesült Királyságból indult el 2016-ban, és jelenleg Európában már több mint 16 ország repülőterein elérhető a szolgáltatás. A https://hdsunflower.com/ honlapon jelenleg több mint 900 rejtett fogyatékosságot, állapotot vagy krónikus betegséget jelöltek meg, de a lista tovább bővül.
6. Akadálymentesség
Természetesen szóba került a repülőtér fizikai akadálymentessége is. Az üzemeltetők nagy figyelmet fordítottak arra, hogy az épített környezet a jogszabályoknak megfelelően legyen kialakítva. Körültekintően jártak el a rámpák, járdaszigetek, liftek, mosdók kialakítása során, illetve a vezetősávok, taktilis figyelmeztető jelzések elhelyezésénél is.
A Prémium parkoló területe minden utas ki- és beszállása idejére (5 perc) ingyenesen vehető igénybe. Mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványával ez az időtartam 20 percre bővíthető. Ennek érvényesítését a portaszolgálaton végzik el az ott dolgozó kollégák. Hallássérült és egyéb fogyatékossággal élő utasok jelenleg nem tudnak élni evvel a lehetőséggel. A megoldáson dolgoznak, hogyan lehetne ezt kibővíteni.
A repülőtéren az információk 98%-a monitorokon, kijelzőkön jelenik meg. A legritkább esetben van csak hangos tájékoztatás. Vészhelyzet esetén a monitorokra is átirányítják a szükséges információkat, így azok a hallássérült utasok számára is elérhetőek, illetve vészhelyzeti fényjelzést kötelező használni minden helyiségben.
Összegzés
Úgy érzem, hogy a workshop hatékony és célravezető volt. Sok témát, területet, kérdést érintettünk. A Budapest Airport részéről a nyitottság, a tudás és az akarat is megvan akadálymentesség, az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítására.
Készülőben van egy a témával kapcsolatos kérdőív is, mely a programban részt vevő országok fogyatékossággal élő utazóközönsége számára lesz elérhető. A kérdéssor sajnos csak angol nyelven lesz hozzáférhető, de Google Fordítóval lefordítható és kitölthető.
Bagó Róbert esélyegyenlőségi referens
1068 Budapest, Benczúr utca 21.
E-mail: info@sinosz.hu
Telefonszám: +36 1 351 04 34