2023.03.29. 08:49

A Hadtörténeti Múzeumban és a Magyar Pénzmúzeumban jártunk Somogyból

Újabb budapesti kirándulásunkon két múzeumba és a Millenáris parkba látogattunk el tagjainkkal.

A SINOSZ Somogy Megyei Szervezetével 2023. március 25-én a Hadtörténeti Múzeumban és a Magyar Pénzmúzeumban jártunk.

Tagjaink közül többen megijedtek az esőtől, ezért végül 20 fővel utaztunk fel a fővárosba. Budapesten már nem esett, egész szép időt fogtunk ki.

Hadtörténeti Múzeumban a „Magyarország a Nagy Háborúban 1914-1918” című kiállítást néztük meg.

A budapesti Hadtörténeti Levéltárban a magyar hadtörténelmi emlékekkel együtt felgyűjtött muzeális tárgyakból jött létre a Hadtörténeti Múzeum 1918-ban. Az alapítói vitéz Aggházy Kamil ezredes és Gabányi János címzetes vezérőrnagy voltak. 1926-tól a Nádor-laktanyának a nyugati szárnyát alakították át Hadimúzeum céljára. A II. világháború idején a múzeum gyűjteményének kétharmada sajnos elpusztult.

Tárlatvezetőnk, Fodor Gergely kalauzolt végig minket az I. világháborúról szóló kiállításon. Kitért a háború kitörésének főbb okaira, amely az európai nagyhatalmak érdekütközései és a szarajevói merénylet volt. (Ferenc Ferdinánd főherceget, az osztrák-magyar trónörököst és hitvesét 1914. június 28-án egy boszniai szerb nacionalista meggyilkolta.) A tárlat számomra felidézte a kor hangulatát, életérzését. A falakat szürke színűre festették, ami a katonai egyenruhákat idézte, és az álcázást szolgálta. Tárlatvezetőnk beszélt a különféle hadműveletekről, kitüntetésekről, fegyverekről, múlt század eleji emberkék megélhetési gondjairól.

Múzeumi kávéivás és közös fotózás után elsétáltunk a Magyar Pénzmúzeum és LátogatóközponthozÚtközben megcsodálhattuk Szőke Gábor Miklós Csodaszarvas szobrát, amely jelképe is a múzeumnak.

A Postabank régi szép épületében található, a Magyar Nemzeti Bank által létrehozott Pénzmúzeumban a „Pénz útja” című állandó kiállítást tekintettük meg. Amely nemcsak régi pénzeket és a pénz történelmét mutatja be látványosan, hanem interaktív játékokon és vizuális bemutatókon keresztül is segít megérteni a pénz kialakulását, és kereskedelmi szerepét napjainkban.

A több szintet átfogó kiállítás az alagsorból indul. Itt a régi magyarországi nemesfémbányászattal, aranybányászattal kapcsolatos interaktív falat láthattunk. Majd aranyszínű lifttel jutottunk fel az első csomópontig, haladásunkat „aranyfonál” segítette. A tárlat nem kronológiai (időrendi) sorrendben mutatja be a pénz útját, hanem öt állomásra bontva a pénz öt funkciójára, eszközére utal. Ezek az értékmérő, forgalmi, fizetési, nemzetközi és kincsképző funkciói. Az egyes csomópontokon ezek a tagolások jelennek meg látványosan kialakítva, numizmatikai és élményfalakkal. Alaposan megismerkedtünk a pénzünk hamisítás elleni védelmi eszközeivel, a biztonsági elemekkel, többek között a hologramjaival. Nagyon sok rejtett jel található papírpénzeinkre, bankjegyeinkre nyomtatva.

Számos élménnyel gazdagodhattunk az idegenvezetés során, például kezünkbe foghattunk, megemelhettünk egy 200 millió forintot érő, 12,5 kg súlyú aranytömböt. Saját papírpénzt is terveztünk, nyomtathattunk, amit emlékbe hazavihettünk. Ajándékba kaptunk két kulcstartót is.

Köszönjük a nagyszerű tárlatvezetést Bereczki Erzsébetnek, szépen, hangosan és tagoltan beszélt.

A kiállítás végén elköszöntünk Bíró-Bánik Szimonettától. Siket tagjaink szerint nagyon jó jelnyelvi tolmácsolást kaptak.

Majd ebédeltünk a Széll Kálmán téren. Ebéd után elsétáltunk a Millenáris parkba, megnéztük a Szélfogót és a koi halakat a tóban. A függőkert siralmas látványt nyújtott, valószínűleg melegebb időkben szépen mutat. A kávé ára ezer forint felett van itt, azt kihagytuk.

Jól éreztük magunkat, sok szép élménnyel gazdagodtunk ezen a SINOSZ SzÉP-programon.

Támogatóink

Lépj velünk kapcsolatba!

SINOSZ Országos Központ

1068 Budapest, Benczúr utca 21.