2024.06.17. 14:31

1 nap, 2 megye, 3 program! – Fókuszban a főváros

A SINOSZ Vas és Tolna megyei tagjaival Budapest 3 látványosságát is felkerestük fővárosi kirándulásunk alkalmával.

Nagyon tartalmas napot tudhatnak maguk mögött a SINOSZ Vas és Tolna Megyei Szervezet tagjai.
2024. június 8-án 34 kiránduló találkozott Kelenföldön, ahonnan együtt indultunk első programhelyszínünkre, a Szelfi Múzeumba. A helyszín szerencsés is volt kezdő programnak, hisz a reggeli álmosságból, utazás utáni bágyadtságból pillanatok alatt váltunk a belépés után kalandvágyó gyerekekké.

A múzeumban 3 emeleten, színesebbnél színesebb, különböző témájú installációknál tudtunk fotókat készíteni. A repertoárban szerepelt rózsaszín Trabant, múltidéző körhintaló és bicikli, szüreti kellékek, űrhajós felszerelés. A hölgyeknek kedvezve volt óriás rúzs és parfüm, angyalszárnyak vagy pénzzel teli kád, de beleállhattunk egy-egy életnagyságú Barbie és Ken baba-dobozba is.
A fő attrakciót a labdamedence adta, ezt mindannyian kipróbáltuk. Ugráltunk, dobálóztunk, szinte úsztunk a labdahalomban. Sokat nevettünk és nagyon el is fáradtunk, így ránk fért az ebédszünet alatti pihenő.

Az Országház-látogatás előtt szabadon választható programunk volt a Magyar Nemzeti Múzeum időszaki tárlata, a Magyar Menyasszony kiállítás. Meglepetésünkre résztvevőink többsége szerette volna megnézni, úgyhogy akik nem tartottak velünk, velük egyeztettünk a következő találkozási pontról, majd útra keltünk egy rövid sétára a múzeumhoz.

A Magyar Menyasszony kiállítás egy egyedülálló és nagyszabású kiállítás, 500 évet felölelő gyűjtemény. Izgatottan vártuk, milyen korabeli, lenyűgöző ruhák várnak ránk. A gyűjtemény legrégebbi darabja Mária királyné 1522-ben viselt ruhája. A megannyi csodás menyasszonyi ruha, menyecskeruha és velük együtt a személyes történetek megismerésével hasznos betekintést kaphattunk a női sorsokba, legyen az polgárnő, társadalmi normákat felrúgó múzsa, vagy a holokauszt árnyékában igent mondó ara. Akadt egy-egy személyes kedvenc is, mindannyian kiválasztottuk a számunkra kedveset. A vidéki otthonok dísztárgyait leginkább idéző gyűjtemény egy aranyszínű falon függő, 77 darabból álló, keretbe foglalt pártakiállítás volt. Szokás volt régen az esküvő után a pártát díszként megtartani, a párról készült fotóval bekeretezve kifüggeszteni a szoba falára. Találkozhattunk még csodás népviseletekkel tájegységekre jellemzően, majd befejezésül pártákat próbálhattunk fel.

Bár nagyon elfáradtunk már aznap délutánra, de még hátravolt az utolsó és egyben régóta várt Országház-látogatásunk Dr. Tapolczai Gergely képviselő úr vezetésével és jelnyelvi tolmácsa, Patyus Virág segítségével.
Miután Gergely fogadott bennünket a Látogatóközpont bejáratánál, átesünk a kötelező ellenőrzésen, majd egy gyönyörű lépcsőházban találtuk magunkat, ami az Országház 28 lépcsőháza közül a legszebb. A hosszú vörös szőnyeggel borított folyosón mi, látogatók a jobb oldalon közlekedhettünk, tudtuk meg, mert a bal oldala az ott dolgozóknak van fenntartva. Impozáns látványt nyújtott a díszlépcsőház hatalmas díszes terme, gyönyörű festményei. Tagjaink megtippelhették, hogy vajon a nyolc, hatalmas gránitoszlop, melyből a világon összesen 12 darab van, mekkora súlyú lehet. Mindenféle megoldást hallhattunk, de nem tudtuk eltalálni a helyeset, hogy egyenként 4 tonnát nyomnak a Svédországból származó oszlopok.
Az elmaradhatatlan közös csoportkép után figyelmeztettek minket, hogy következik a kupolacsarnok, ahol fényképezni és a koronaőrök közelében tartózkodni nem szabad. Izgatottan léptünk be a hatalmas csarnokba, melynek közepén valóban tiszteletet parancsolóan, mozdulatlanul álltak az őrök, vigyázva a Szent Koronára és a koronázási jelvényekre. Szerencsénk volt, mert pont megnézhettünk egy őrségváltást. Következő állomásunk a társalgó volt, ahol Európa legnagyobb kézzel készített szőnyegén sétálhattunk végig, egészen a tévéből jól ismert ülésteremig. Dr. Tapolczai Gergely sok érdekes információt elmondott, és meg is mutatta, hol szokott ülni az ülések alkalmával.
A látogatás végén még egy az Országház történetét bemutató kiállítást nézhettünk meg, majd kis kötetlen beszélgetésre is jutott idő képviselő úrral.

A tartalmas nap végén izgalmas élményekkel telve búcsúzott egymástól a Vas és Tolna megyei tagság, remélve a mielőbbi viszontlátást.

A program a SINOSZ SzÉP keretében valósult meg.

Támogatóink

Lépj velünk kapcsolatba!

SINOSZ Országos Központ

1068 Budapest, Benczúr utca 21.