2023.12.13. 10:05

Bűnmegelőzési előadás volt Salgótarjánban

A SINOSZ Nógrád Megyei Szervezeténél bűnmegelőzési előadást tartottunk

Egyre több esetről hallunk, ami a rendőrségi ügyeket illeti: lopások, betörések, internetes és telefonon átverések, és lehetne sorolni. 

Sajnos, amellett, hogy a sajtó is nagy figyelmet szentel a bűnmegelőzésre, így is sokan esnek áldozatul. A hiánypótló eladást követően a SINOSZ Nógrád Megyei Jelnyelvi Tolmácsszolgálatáról és a KONTAKT működéséről is szó esett

Gáspár Anikó rendőr őrnagy asszony, a NVRMFK részéről tartott egy nagyon hasznos előadást a tagjainknak, interaktív, kérdezz-felelek formában. Az ember nem is sejtené, hogy mennyi veszély leselkedik ránk a mindennapok során.

Kimegyünk az utcára…Mire kell figyelni? A táskánk legyen minél kevésbé feltűnő és praktikus. A válltáskát keresztben viseljük a testünkön, a hátizsákot is inkább előre tegyük, hogy minden szem előtt legyen. Zsúfolt közlekedési eszközökön elég egy kis fékezés is, hogy észrevétlenül meglopjanak minket. Csak a legszükségesebb irataink legyenek nálunk. A rendőrség a bejelentett adatok alapján is tud azonosítani. Pénz, csak annyi legyen nálunk, amennyire szükség van. Ha pénzautomatából veszünk fel készpénzt, mindig takarásban legyünk a mögöttünk állóknak, ha lehetséges, a bank épületében található ATM-et használjuk, vagy forgalmasabb helyen lévő automatát. Még véletlenül se lássák meg a PIN kódunkat (és azt másokkal megosztani sem szabad, felírva tárolni a telefonon, a holmijaink között sem). A felvett készpénzt azonnal tegyük el, lehetőleg ne mászkáljunk vele. Ha nagyobb összeget veszünk fel, akkor érdemes egy olyan kísérővel menni, akiben megbízhatunk.

Mit kell tenni, ha meglopnak minket, vagy a táskánkat elviszik? Bármennyire is furcsa, első körben meg kell őriznünk a nyugalmunkat, még ha ez nem is könnyű. Amennyiben tudunk, fussunk az elkövető után, szóljunk minél több embernek, a kiabálás hatékony tud lenni, ugyanakkor az elkövető személyre mutatva is segíteni tudjuk a mentést, ha van rá mód, minél jobban figyeljük meg a kinézetét is, hiszen ez segíti a nyomozást. Minél többen tudnak a lopásról, annál nagyobb az esélye, hogy segítséget kapunk, vagy rendőrt hívnak. Hasznos lehet ilyenkor a pánikriasztó is. A személyi riasztó az alábbi elven működik: a készülékre egy kihúzható szeg csatlakozik, amelynek a végére a csuklóra akasztható zsinór kapcsolódik. Ha a szeg kihúzódik a helyéből, megszólal a szirénaszerű hangjelzés. Utcai rablótámadás esetén alkalmazható kézitáskához rögzítve. Támadás esetén a készülék a táskában, a zsinór a csuklón marad. A szeg kihúzódása eredményezi a hangjelzést. A lopásokat és minden egyéb elszenvedett kárt (rablás, betörés) be kell jelenteni a rendőrségen. Ha boltba megyünk, a táskánkat soha ne tegyük a bevásárló kosárba! Elég csak egyszer elfordulni a polcok felé, és a táskának hűlt helye lesz. Amennyiben a bankkártyánkat is ellopják, úgy azt minél előbb le kell tiltani (internetbankon, mobilapplikáción vagy személyes ügyfélfogadáson keresztül). Amennyiben veszélybe kerülünk, úgy nagyon ajánlatos a 112 SOS mobilapplikáció letöltése a telefonunkra, ez kifejezetten hallássérült verzióban is működik. Három szervezet (mentők, rendőrség, tűzoltóság) egy szám alatt elérhető. A segélykérő helye pontosan beazonosítható a GPS-koordináták alapján, a beállított üzenet tartalmazza, hogy hallássérült személyről van szó, így egy kattintással elérhetővé válik a segélykérés. Nem kell külön telefonálni, sms-ben kommunikálni, időt veszítve azzal, hogy minél hamarabb megérkezzen a segítség. Ez az applikáció hivatalosan is, gyors intézkedéshez vezet, nem kell amiatt aggódni, hogy esetleg azt hiszik, hogy „szórakozunk” a bejelentéssel, mert nem tudunk hangot adni a telefonba, vagy mert az üzenetben nem tudunk mindent megírni.

Kiemelt fontosságú az otthonaink védelme is. Amint hazaérünk, vagy elmegyünk otthonról, úgy minden esetben zárjuk be a kapunkat, a bejárati ajtót és az ablakokat is, utóbbiakat még bukóra se állítsuk. Még akkor is, ha csak pár percre ugrunk el valahová, vagy kutyánk is van. A térfigyelő kamera beszerzése költséges beruházás, ugyanakkor nagyon hatékony, mert esetleges betörést tudunk megakadályozni vele, vagy a megtörtént betörés során segítséget ad a hatóságoknak. Ne engedjünk be idegeket a lakásba. Ha szolgáltatónak adják ki magukat, akkor kérjük el az igazolványt. A bejárati ajtó erős anyagból készüljön, több ponton záródjon, a mellékajtók, az erkélyek, a pince védelme is fontos (fólia, rács, ablakzár). Lakáskulcsunkon ne szerepeljen semmilyen adat, még a keresztnevünk sem! Ne tároljunk otthon túl sok készpénzt, vagy használjunk zárható, biztonságos széfet!

Sajnos, a modern világ fejlődésével elterjedtek az internetes csalások, megkárosítások is. Bár a sajtó is nagy hangsúlyt fektet a tájékoztatásra, mégis egyre több esetről történik bejelentés. Gyakoriak az unokázós telefonok, ilyenkor a nagyszülőket keresik fel, hogy az unoka bajba került, a rendőrség, hatóság, ügyvéd bevonásával pénzre van szükség ahhoz, hogy az ügy lezáruljon. Soha, senki ne vigyen sehová pénzt, főleg, hogy meg sem győződött róla, hogy tényleg fennáll-e a probléma. Vannak olyan hívószámok is, amelyek a telefonszámlánkat merítik le, ezeket egyes készülékek ki is jelzik, pl. más kontinensről indított hívások, hamis nyereményjátékok. Érdemes a számokat letiltani, hogy legközelebb véletlenül se fogadjuk a hívásokat. Továbbá az internetes csalásoknál az adathalász jellegű üzenetek terjedtek el, e-mailben, sms-ben, üzenetekben, telefonhívásokban a bank dolgozójának kiadva magukat kérik el a bankszámlánk, bankkártyánk adatait. Tudni kell, hogy a bank sosem kéri el az adatainkat, hiszen azok rendelkezésre állnak a szolgáltatónál. Még akkor se dőljünk be ezeknek, ha azzal ijesztenek meg minket, hogy támadás érte a számlánkat. Olykor szolgáltatók nevében is írnak, hogy tartozásunk van, ezeknek szintén nem szabad bedőlni, ha nem vagyunk biztosak benne, hogy van-e valamilyen tartozásunk, akkor az adott szolgáltatónál személyesen érdeklődjünk, és egyenlítsük ki az adósságot. Sajnos, ma már olyan ügyesen tudnak álcázni, hogy az adott cég arculatának, logójának felhasználásával is küldenek üzenetet, akár helyesírási hiba nélkül is, így az illető szemében tényleg olyan, mintha egy valós felszólítást kapna.

Az ünnepek közeledtével az online vásárlások biztonságáról is szó esett. Ha mindenképpen csak weboldalról lehet rendelni/vásárolni, akkor győződjünk meg arról, hogy az adott cég valós-e, a weboldal nem csalás céljából készült-e, hogy minél több pénztől szabadítsa meg a gyanútlan vásárlókat. Kizárólag igazolt, leellenőrizhető kereskedelmi oldalról és eladótól vásároljunk. Nézzük meg az értékeléseket, a véleményeket, mert ezek között is lehet olyan, amelyik felhívja a figyelmet a veszélyre. Közösségi oldalról vagy annak közvetítésével lehetőleg ne vásároljunk, a termékről és a forgalmazóról legyen biztos információnk! Részesítsük előnyben a személyes vásárlást, főleg, ha nagyobb értékű árut veszünk, ahol garancia is van a termékre. A megvásárolt termékről minden esetben kérjünk számlát, ez szükséges a fogyasztóvédelmi jogok érvényesítéséhez is. Ha lehet, nagyon ajánlatos, hogy csak utánvéttel, és ne előre fizessünk! Amikor már megvan a termék, és látjuk az esetleges hibáit is. Online történő bankkártyás fizetésnél, használjunk külön bankkártyát, vagy PayPalt, valamint győződjünk meg arról, hogy a valódi banki oldalon adjuk meg az adatokat, más oldalon (pl. kereskedő oldalán) ne adjunk meg adatokat és a bankkártya adatokat se mentsük el. Állítsunk be vásárlási limitet, továbbá a bankkártyás fizetésnél mindig legyünk ott a leolvasó készüléknél, ne hagyjuk, hogy a kártyánkat elvigyék, és ellenőrizzük, hogy a valóban elköltött összeggel terhelik-e a kártyánkat.

A közösségi oldalaknak is megvannak a saját veszélyeik. Facebookon, az oldalunk ne legyen nyilvános. Ha ismeretlen küld üzenetet, azonnal tiltsuk! Soha ne adjuk meg az adatainkat (telefonszám, e-mail cím, lakcím, beazonosításra alkalmas adatok). Képeket, főleg olyanokat, amelyekkel később vissza tudnak élni, ne tegyünk ki. Ha elmegyünk nyaralni, egyáltalán ne tegyük ki közszemlére, bármennyire is szeretnénk dicsekedni vele, mert ez könnyen vezethet betöréshez, visszaélésekhez. Ha elutazunk, egyáltalán ne adjuk ki ezt az információt, csak nagyon közeli rokonoknak, akik esetleg segíteni tudnak, ha gond van. Ne terjesszünk magunkról információkat a bolti sorban sem, nem tudhatjuk ki áll mögöttünk, összességében véve is minél kevesebb információt adjunk ki magunkról, saját védelmünk érdekében. Különösen fontos a gyermekek és az idősek védelme is, mert ők jobban ki vannak szolgáltatva. Ünnepek közeledtével gyakoriak az adománygyűjtések, készpénz formájában és utalással soha ne adjunk, és ha csekken szeretnénk fizetnénk, győződjünk meg róla, hogy az adománygyűjtő egy valós szervezet (pl. honlap, bankszámlaszám, adószám leellenőrzése).  

Az előadó tájékoztató kiadványokkal, és ajándékokkal (jólláthatósági mellény, kulcstartó, jegyzetfüzet) kedveskedett a résztvevőknek. A program a SINOSZ SzÉP keretében, jelnyelvi akadálymentesítéssel valósult meg.

További hasznos információk az alábbi honlapokon:

www.police.hu

www.kiberpajzs.hu

Média megjelenés:

https://www.facebook.com/profile.php?sk=approve&highlight=371594298573394&log_filter=review&queue_type=non_friends&notif_id=1701158422715253&notif_t=mention&ref=notif#371594298573394

 

Ezt követően a SINOSZ Nógrád Megyei Jelnyelvi Tolmácsszolgálatának előadása következett. Vig Éva, mint szakmai vezető és jelnyelvi tolmács elmondta a legfontosabb információkat a jelnyelvi tolmácsszolgálat működésével kapcsolatban: mely számokat mikor lehet hívni, melyik az ügyeleti telefonszám, milyen egyéb hívási lehetőségek vannak (KONTAKT, 112 SOS applikáció). Az ügyfélfogadási rend időpontjai is ismertetésre kerültek, valamint fontos, hogy a személyes tolmácsolás megrendelése esetében legalább 3 nappal előtte történjen a kérelem. Márton Márk megyei ügyintéző pedig a KONTAKT-ról beszélt, miszerint az applikáció frissítéséhez új jelszót kell kérni, az e-mail, és a felhasználónév megmarad.

Márton Márk megyei ügyintéző

 

Támogatóink

Lépj velünk kapcsolatba!

SINOSZ Országos Központ

1068 Budapest, Benczúr utca 21.

Telefonszám: +36 1 351 04 34

Itt is találkozhatunk: