2024.06.17. 12:14

Pénzügyi tudatosság és internetes csalások megelőzése – banki előadás volt Salgótarjánban

"Mit tehetünk a pénzügyi egészségünkért?" címmel hiánypótló előadásra került sor Salgótarjánban

A SINOSZ Nógrád Megyei Szervezetének tagjai az Erste Bankkal együttműködve egy informatív és hiánypótló előadáson vettek részt 2024. május 28-án a SINOSZ SzÉP keretében.

Babjákné Papp Mónika, az Erste Bank salgótarjáni telephelyének fiókvezetője tartott egy részletes, mindenre kiterjedő összefoglaló előadást arról, hogy mi mindent tehetünk a pénzügyi egészségünkért.

Öt fő szempont mentén haladva mutatta be, hogy mennyire összetett ez a kérdéssor. Az első szempont alapján addig nyújtózkodunk, ameddig a takarónk ér, azaz a bevételeink és a kiadásaink egyensúlyban álljanak egymással! Akkor kell erre kiemelten figyelni, ha havi rendszerességgel hiteltörlesztésünk is van. A második szempont a tudatos tartalékolásra tér ki: a félretett pénzünk ne csak megfelelő mennyiségű legyen, hanem könnyen hozzáférhető. A mai bizonytalan helyzetben célszerű, ha legalább 2-3 hónapra elegendő tartalékunk van, pl. munkahely elvesztése vagy váratlan kiadás esetén. A tudatos termékválasztás szintén fontos, abból a szempontból is, hogy szükség esetén bármikor hozzáférhessünk az adott összeghez. A harmadik szempont a váratlan helyzetek kezelését mutatja be: a vagyontárgyak és egyéb biztosítások fontossága, az utazások előtti felkészültség, a családtagokról való gondoskodás olykor sorsdöntő lehet. A negyedik szempont a vagyon gyarapítására épül: érdemes értékpapírszámlával rendelkezni, külön megtakarításokról gondoskodni eseti és hosszú távú céllal is. Az ötödik szempont a nyugdíjas évekre fókuszál: bár sokaknak még távoli cél lehet, de már idejekorán érdemes gondolni rá, mert ez egy társadalmilag is égető kérdéskör. Sok kicsi sokra megy alapon érdemes a távoli jövőre is gondolni.

Ezt követően egy manapság nagyon elterjedt és súlyos problémára hívta fel a figyelmet az előadó, a pénzügyi csalások megelőzésére: annak ellenére, hogy a média rengeteget foglalkozik vele, naponta esnek áldozatul az emberek, vannak, akiknek egész vagyonuk, több tízmilliós tételek tűnnek el másodpercek alatt. A probléma azért is nehéz, mert napról napra újabb csalástípusok jelennek meg, amelyeket nehéz felismerni, ezért fontos, hogy gyanakvóak legyünk. A csalásnak alapvetően kétféle típusa van, az egyik a manipuláción alapuló, a másik az adatszerzésen alapuló.

A manipulációs típusúak közé tartoznak a hamis weboldalak, amelyeket a hivatalos oldalak másolataként hoznak létre, és jellemzően Google kereső hirdetést adnak fel, a termékeik gyanúsan jó áron szerepelnek rajta, a Facebookon szintén számtalan ilyen reklámmal találkozunk. Ezeket az oldalakat alaposan meg kell vizsgálni, gyanús lehet a domain név, túl szép, hogy igaz legyen dolgokat látunk rajta, hiányozhat az ÁSZF vagy a Kapcsolat menüpont. A megrendelés után rögzítik az adataidat, és a bankkártyával való fizetés esetén máris visszaélnek az adatainkkal, sőt használják azokat.
Telefonon keresztül is gyakran manipulálják az áldozatokat. Azzal nyitnak, hogy támadás érte a bankszámlájukat, és azért keresik őket, hogy segítsenek. Vírusirtó programokra hivatkozva, a telefonra vagy a számítógépre távoli asztal kapcsolatot biztosító alkalmazást töltetnek le, és máris megtörténik a hozzáférés, az ügyfél irányítás alá kerül, és ő maga szolgáltat adatokat a csalóknak. Van, hogy a bank dolgozójának adják ki magukat, és adatokat kérnek el. Ez azért is gyanús, mert minden bank, ahol számlánk van, ismeri az adatainkat, a kártyaadatainkra pedig nem kíváncsiak, azokat megadni semmiképpen sem szabad. Átutalási megbízásokat kezdeményezve kódokat kérnek, és onnantól már hozzá is férnek a számlához. E-mailben és sms-ben is kapcsolatba léphetnek az ügyfelekkel, az ilyen jellegű üzeneteket azonnal törölni kell, és nem szabad semmilyen utasítást végrehajtani, amit kérnek. Előfordul, hogy szolgáltató nevében írnak, hogy tartozásod van, és belépve egy oldalra, azokat ki lehet egyenlíteni. Itt szintén az adatokat akarják megszerezni. A befektetési csalások hasonló módszerekkel történnek, híres embereknek kiadva magukat, vagy rájuk hivatkozva.

Az adatszerzésen alapuló (adathalász) típusú csalások egyike e-mailen terjed. Ilyenkor látszólag legitim vállalkozástól/szervezettől származó e-mail üzenetben keresnek, amely megkísérli rávenni a a címzettet arra, hogy kattintson az üzenetbe ágyazott hivatkozásra. A megnyitott oldal a legtöbb esetben egy adathalász oldal, amely a cég oldalát lemásolva kér információkat, valamint e-csatorna belépési és/vagy bankkártya adatokat. Az adatok megadása után általában George-web regisztrációt, belépést, majd átutalási vagy bankkártya tranzakciót kezdeményeznek. Az egyik leggyakoribb, amikor a Magyar Posta nevében keresnek fel, és ebbe a kategóriába tartozik az online piacteres csalás is. Miről ismerjük fel az adathalász e-mailt? A nyelvezete magyartalan (fordítóprogrammal végzik a szövegezést), a weboldal, amire irányítanak, a szolgáltatóval nem mutat semmilyen egyezőséget, a feladó e-mail-címe nem tartalmazza a szolgáltató nevét (de ha igen, akkor is érdemes gyanakodni), nem .hu tartományba tartozik a feladó, vagy az e-mailt többször küldik sürgető céllal. Sms-ben szintén szoktak küldeni ilyen üzeneteket, itt általában azonnali fizetésre szólítanak fel, a bankkártyaadatokat megszerezve, vagy mobiltárca-regisztrációt kezdeményeznek. Hasonlóan mint az e-mailes verziónál, itt is a fentebb felsorolt esetekben lehet gyanús az sms. Mielőtt tranzakciót hagyunk jóvá, mindig nézzük meg, hogy kinek és milyen összegben tesszük, egyáltalán indítottunk-e ilyet!

Kártyás vásárlásnál jegyezzük meg, hogy nem szükséges a kártya használata, érintése a fizető felülethez. Ha az adatokat megadtuk (bankkártyaszám, lejárati dátum, CVV2/C2V2), akkor PIN-re sincs szükség a vásárláshoz. A böngésző alapú adathalászatnál az oldal http formátuma már gyanús kell legyen, illetve mindig menjünk az adott szolgáltató saját oldalára, ha onnan szeretnénk rendelni!

Az előadás közben is aktívak voltak tagjaink, akik bátran kérdeztek az előadótól. Leginkább a bankkártyával kapcsolatban merültek fel kérdések. Az állam havi 2 díjmentes készpénzfelvételt biztosít egy banknál, 150 000 Ft értékig. A harmadik készpénzfelvétel már fizetős. Ezért mindig próbáljunk meg úgy készpénzt felvenni, hogy az elegendő legyen egész hónapra, a kártyás fizetés sok banknál ingyenes. Továbbá érdemes limitet beállítani, ha a kártyánk elvész vagy ellopják, akkor a letiltásig minél kevesebb veszteség érjen minket. A limitet mindig lehet módosítani, ha esetleg több pénzre van szükségünk. Nem mindig kérnek PIN-kódot a kártyás vásárlásnál, ezért a paypass-fizetés is hordoz magában veszélyeket. Győződjünk meg róla, hogy mi vásároltunk a kártyával, érdemes a tranzakciókról értesítőt kérni. Amennyiben a kártyánknak nyoma veszett, úgy érdemes azonnal letiltani, ezt applikáción keresztül is meg lehet tenni, nem kell a bankba bemenni. Ha külföldre megyünk, akkor még jobban kell figyelni arra, hogy a pénzünk könnyen hozzáférhető legyen.

A pénzügyi csalásokról további információk az alábbi oldalon találhatóak:
https://www.erstebank.hu/hu/ebh-nyito/biztonsagi-kozpont/hogyan-ismerheted-fel-a-csalasi-formakat

Az előadáson elhangzott az Erste Bank és a SINOSZ közötti együttműködési program, ismertetésre került az Erste Kolléga Klub Kedvezménycsomag, amely alacsonyabb banki költségeket, rugalmas bankszámla-szolgáltatásokat, kényelmes ügyintézést, és széles körű szolgáltatásokat tartalmaz. A legfőbb kedvezmények szintén részletezésre kerültek.

Az előadást kérdés-válasz zárta, a jól válaszolók tárgyjutalomban részesültek.

Köszönjük szépen az eladást Babjákné Papp Mónikának, és a jelnyelvi akadálymentesítést Petke Patríciának.

Márton Márk megyei ügyintéző

Támogatóink

Lépj velünk kapcsolatba!

SINOSZ Országos Központ

1068 Budapest, Benczúr utca 21.

Telefonszám: +36 1 351 04 34

Itt is találkozhatunk: