2022.06.30. 10:45

Szentendrére kirándult a SINOSZ Győr-Moson-Sopron Megyei Szervezete

A SINOSZ Győr-Moson-Sopron Megyei Szervezete 2022. június 26-án, vasárnap Szentendrére kirándult.

A győri vasútállomáson Horváth Ferenc megyei elnöknél 7 óra 10 percig gyülekeztünk, majd együtt felszálltunk a Budapestre tartó személyvonatra. A következő néhány vasúti megállóban újabb tagok csatlakoztak a csoporthoz. Budapest-Kelenföldön Kompán Julianna jelnyelvi tolmáccsal találkoztunk, aki a teljes program alatt gondoskodott az infokommunikációs akadálymentesítésről. Kelenföldről továbbutaztunk a Batthyány téri HÉV-állomásra, ahonnan a H5-ös HÉV-vel folytattuk az utunkat Szentendrére, mely a fővárosiak és a külföldiek szemében vonzó turisztikai célpont. Igazi szerb kisváros, tele van művészettel, kulturális és egyházi műemlékkel.

A Dunakanyarban fekvő településen először felkerestük a Városi Tömegközlededési Múzeumot. A múzeum 1992-ben nyílt meg az 1914-ben épült kocsiszín helyén. Öt kiállítóteremmel, bemutatócsarnokkal, szabadtéri kiállító területtel és több mint 60 felújított régi tömegközlekedési járművel rendelkezik. Megcsodáltuk a forgalomból kivont különböző tömegközlekedési járművek egy-egy típusát, pl. az 1887-es gőzmozdonyt és az 1897-es villamost is. Fényképfelvételek, leírások és korabeli tárgyi emlékek alapján képet kaptunk a közösségi közlekedés hajnaláról, fejlődéséről, személyzetének kialakulásáról, a jegyrendszer és a különböző járművek, valamint úthálózatok kiépítéséről. Láthattuk a régi felvételeken a lóvasutat, az omnibuszokat, a faros buszokat, a különböző villamostípusokat, trolikat, siklót, libegőt stb. Érdekességeket is felfedeztünk a felvételeken, például hogy jegyárus is volt a régi buszokon. A 19. század végén és a 20. század elején dolgozó kalauzoknak nagyobb volt a tekintélye az utasok szemében, szerteágazó ismeretekkel rendelkeztek a fővárosról, ezért a turisták hozzájuk fordultak a kérdéseikkel a nevezetességek és útvonalak megtalálásában is. Oktatásban és képzésben részesítették őket,  melyeknek az időtartama a későbbi években meghosszabbodott, de a különböző jegy- és bérlettípusok megjelenésével a kalauz szakma kezdte elveszíteni a jelentőségét. Megjelentek a kalauz nélküli járművek. Bevezették az ellenőröket szúrópróbaszerű ellenőrzésekre, hogy a bliccelőket megbüntethessék. A metróvonalak kiépítésével és bővülésével az elektronikus jegyrendszer kiépítése folyamatban van.

A múzeumlátogatás után elsétáltunk az óvárosba. Betértünk egy szomjoltó italra egy érdekes presszóba, majd a sétálóutcában fagylaltoztunk. A sétát folytatva bementünk a Szamos Marcipán Múzeumba. Magyarországon nemcsak Szentendrén, hanem több városban is van marcipánmúzeum, pl. Eger, Keszthely, Kőszeg, Tihany, Pécs, Budapest. A Szamos Marcipán Múzeum az ország első, marcipánokat bemutató múzeuma. Az 1930-as évek elején Szamos Mátyás kezdetben rózsaszirmokat, rózsákat készített marcipán alapanyagból, majd a kézügyességének köszönhetően továbbfejlődhetett. Az édesipar nagy alakjai, Szamos Mátyás és Szabó Károly hozta létre, azóta generációról generációra működtetik az üzletet. Számos esküvői torta, különböző rajzfilmes mesehősökről (pl. Vuk, 101 kiskutya, Három kismalac, Csipkerózsika stb.), magyar és külföldi hírességekről (pl. Petőfi Sándor, Ferenc József császár, Sisi, Michael Jackson stb.), nevezetes épületekről (pl. Parlament) részletgazdagon kidolgozott marcipánfigurák láthatóak a tárlatokon.

A múzeum megtekintése után a Fő téren, a Kalmár-kereszt szobornál lévő ivóvízkútból feltöltöttük vízzel a flakonunkat, és csoportképet készítettünk a színes lámpaernyők társaságában, majd megcsodáltuk a templomokat. Az átjárónál egy lépcsőn felmentünk a lángososhoz, ott lángost vagy palacsintát ettünk, majd továbbmentünk a templomdombra, ahonnan remek kilátás nyílik a városra. Végül a Városháza mellett visszafelé bandukoltunk a HÉV-állomásra.

Budapesten, a Déli pályaudvaron és Kelenföldön bonyodalomba kerültünk, mert megváltoztatták az induló állomást, majd a peronok számát, de sikerült elérnünk a célzott személyvonatot. Ilyen jóra, tartalmasra sikerült a dunakanyari kalandunk. A kánikula ellenére minden résztvevő  élményekkel megrakodva, gazdagodva tért haza.

Kirándulásunk a SINOSZ SzÉP keretében valósult meg. Köszönjük Horváth Ferenc megyei elnöknek az „idegenvezetését” és Németh Evelinnek a szervezői munkáját.

SINOSZ Győr-Moson-Sopron Megyei Szervezete

Támogatóink

Lépj velünk kapcsolatba!

SINOSZ Országos Központ

1068 Budapest, Benczúr utca 21.