2023.12.05. 14:08

Hogyan intézhetjük online a hivatalos ügyeinket?

Az Ügyfélkapu használatáról kaptunk tájékoztatást Békéscsabán

Számos hasznos ismerettel gazdagodtunk programunkon - sajnálhatja, aki nem élt a lehetőséggel!

A SINOSZ Békés Megyei Szervezetében 2023. november 30-án, a taggyűlést követően mindannyiunkat érintő, hasznos tájékoztató előadásra vártuk tagjainkat.
Napjainkban egyre jobban rá vagyunk utalva az internetre, viszont nem mindenki ismeri vagy használja magabiztosan az Ügyfélkaput, ezért felkértük a Békés Vármegyei Kormányhivatalt, hogy munkatársuk tartson számunkra bemutató előadást. Képíró Erzsébet, a vasútállomáson működő kormányablak osztályvezetője jött el hozzánk, hogy az Ügyfélkapu használatába betekintést kapjunk.

Az Ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere, használatának feltétele a regisztráció. Erre személyesen bármely okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán, egyes postákon vagy külképviseleten van lehetőség.

Az Ügyfélkapu által igénybe vehetőek a közigazgatási szervek elektronikus szolgáltatásai, akár személyes utánajárás nélkül is intézhető több ezer féle hivatali ügy, ami lényegesen leegyszerűsítheti és felgyorsíthatja az ügyintézés folyamatát. További előnye, hogy egyre több eljárásban elektronikusan is küldhetik az adózóknak a hivatalos iratokat (pl. igazolás, kérelemelbírálás). Ezáltal hamarabb megérkezik a dokumentum, nem kell postázásra várni, sem személyesen bemenni a hivatalba, és nem kell papírokat nyomtatni.

Megismerhettük Miát, a chatbotot, aki írásban, a mesterséges intelligencia révén segít eligazodni, illetve arról is szó volt, hogyan keressünk rá az intézni kívánt ügyünkre. Megtudhattuk, hogy milyen eljárásokat lehet és hogyan érdemes intézni, hogyan lehet kérelmeket benyújtani. Kitértünk a leggyakrabban előforduló ügyintézési esetekre, előadónk megmutatta ennek gyakorlati részét is, hogyan kell végigvinni a folyamatokat.

Fontos feltétel, hogy csak a saját adatainkra tudunk rákeresni, csak magunkkal kapcsolatos ügyben tudunk eljárni. A szülő abban az esetben tud hozzáférni a gyermeke dokumentumaihoz, ha személyesen kérelmezi a kormányablakban, hogy rögzítsék törvényes képviseleti jogosultságát az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) rendszerben. Ezután a felületen a gyermek TAJ számának beírásával láthatóak lesznek az egészségügyi adatai.

Egyetlen eset létezik, amely szabadon hozzáférhető, nem a saját adatainkkal, ügyintézésünkkel kapcsolatos: a rendszám alapján lekérdezhetjük bármely gépjármű adatlapját. Ez különösen fontos, ha autót akarunk vásárolni, nehogy a megvenni kívánt gépjármű körözés alatt álljon, vagy a forgalomból kivont legyen.

Az EESZT az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér, amelynek egészségügyi felhőjében nyomon követhető a páciens egészségügyi útja, lekérdezhetjük orvosi leleteinket.

Az Értesítési tárhelyre küldik a hivatalos értesítéseket, melyről az ügyfélkapuval rendelkezőket a hivatal e-mailben értesíti, például ha hamarosan lejár egy okmányuk, vagy hivatalos dokumentum érkezett. Ahhoz, hogy ezt elolvashassuk, szintén be kell lépni a felületre. A beérkezett dokumentumok tartós tárba helyezés nélkül a küldéstől számított 30 napig érhetők el a tárhelyen.

Kevesen ismerik, de az e-Papír egy ingyenes, hitelesített üzenetküldési lehetőség, amely internetkapcsolaton keresztül, elektronikus úton összeköti az ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott intézményekkel. Ez akkor hasznos, ha az ügyfél nem tudja, hogy melyik ügyintézést kell kiválasztania.

Vannak olyan hivatali ügyek, amelyeknek csak az Ügyfélkapun keresztül történő intézése ingyenes, mint például a gépjárművezetői engedély meghosszabbítása, ennek menetéről is kaptunk hasznos tanácsokat.

A résztvevők számos kérdést tettek fel, elsősorban az őket érintő esetekben, továbbá lehetőségük volt az előadást követően is személyesen kérdezni. Mindenre kaptunk választ és örülünk, hogy a megkeresésünk alapján a hivatal nyitott volt a felkérésünkre. Külön öröm számunkra, hogy előadónk jelnyelvet tanult és aktívan használja is azt a munkája során, tagjaink számíthatnak a segítségére személyes ügyintézésük közben is.

Köszönettel tartozunk Képíró Erzsébetnek, a Békés Vármegyei Kormányhivatal Békéscsabai Járási Hivatala Kormányablak Osztály 2. (vasúti kormányablak) osztályvezetőjének a tartalmas és jól érthető tájékoztatásáért, mellyel segített minket eligazodni az online ügyintézési felület útvesztőiben. Köszönjük jelnyelvi tolmácsainknak, Ruminé Niethammer Edinának és Szlaukó-Fischer Nórának az akadálymentesítésben való közreműködésüket.

A programot a SINOSZ SzÉP keretében valósítottuk meg.

Támogatóink

Lépj velünk kapcsolatba!

SINOSZ Országos Központ

1068 Budapest, Benczúr utca 21.

Telefonszám: +36 1 351 04 34

Itt is találkozhatunk: